NU!
JeugdtheaterTHUIS: Op avontuur! (4+)
Helaas gaan onze lessen de komende tijd niet door vanwege het coronavirus. Maar niet getreurd! Wij zorgen er gewoon voor dat je thuis lekker aan de slag kunt! Bijna iedere dag plaatsen wij leuke tips en opdrachten voor je waar je je thuis mee bezig kunt houden! Doe je mee? Vandaag gaan we op avontuur!
Op avontuur!
Wat heb je allemaal nodig?
Een avonturen-maatje (vader/moeder/zus/broer, iemand met een beetje durf)
Pen/potloden/stiften en papier
Eventueel vouwblaadjes
Grote portie fantasie en enthousiasme
Waar voel jij je thuis? Is het daar warm, koud, vol sneeuw of juist met zonneschijn? Hoe ziet de thuis van andere kinderen er nu uit? En voelen alle producten zich in de supermarkt eigenlijk thuis in het schap van de supermarkt of juist in jullie koelkast? Pak al je fantasie bij elkaar want we gaan met elkaar op avontuur!
Loop eens met aandacht door je kamer. Waar zouden al deze spullen leven als dit niet hun thuis was geworden? Kies drie (of meer!) knuffels, (lego-)poppetjes of andere dingen. Geef ze een passende naam (als ze die nog niet hebben), want dat worden de hoofdrollen in jouw verhaal.
Gebruik je fantasie. Waar zou dit personage kunnen wonen? Is het daar groot, klein, warm, koud, knus? Omringd met bomen, bloemen, sneeuw, ijsschotsen of spannende dieren?
Maak voor elk van de personages een tekening van hun thuis, van de omgeving waarin hij/zij zouden leven. Gebruik al je fantasie, een beetje gek is juist heel leuk!
Voorbeeld: een knuffelbeer is misschien wel stiekem de koning van zijn land en leeft in een chique kasteel. Of een soeplepel leeft misschien wel op de noordpool in een eigen mini-iglo, samen met zeehonden.
Leg de tekeningen met bijpassende bewoner/object op verschillende plekken in huis. Dit vormt de route van het avontuur die je samen met je avonturen-maatje gaat afleggen en beleven.
Samen met je avonturen-maatje ga je straks langs bij de verschillende bewoners op de verschillende plekken, maar daarvoor heb je wel een vervoersmiddel nodig. Misschien ken je het boek 'De Paraplu' van Ingrid & Dieter Schubert wel?
Zoals je op de afbeelding ziet vliegt in dit boek een hond met een paraplu van plek naar plek en beleeft allerlei spannende avonturen. Ook jij gaat wegwaaien met je paraplu om zo bij de verschillende plekken terecht te komen.
Je kunt een echte paraplu uit de kast pakken of een paraplu vouwen van papier.
Klik hier voor een instructievideo om een makkelijkere paraplu te vouwen
Klik hier voor een instructievideo om een moeilijkere paraplu te vouwen
Tijd voor avontuur!
Het is tijd voor avontuur en tijd om de bewoners wat beter te leren kennen. Kies een startplek waar jouw route langs de bewoners kan beginnen (vanaf de voordeur bijvoorbeeld). Om op avontuur te gaan heb je in ieder geval avonturen-schoenen nodig. Trek alle nodige avonturenkleding aan en pak al je spullen (hoed, tas vol met boterhammen en ander lekkers, touw, schone kleding etc.). Ben je nog iets vergeten? Pak het met je fantasie er nog even bij. De tocht kan beginnen, jullie gaan reizen van de ene bewoner/plek naar de andere. Houd je paraplu goed vast!
Je vliegt/beweegt samen met je avonturen-maatje naar de eerste locatie. Onderweg verandert de vloer misschien wel in glad ijs, of kom je langs een berg hondendrollen of kriebelende mieren. Gebruik je hele lijf om te spelen wat er onderweg gebeurt!
Als je op de eerste plek bent aangekomen, ontmoet je de eerste bewoner. Jij mag veranderen in diegene (voorbeeld: doe alsof je die koninklijke beer bent of de bibberende soeplepel). Je avonturen-maatje stelt jou vragen over jouw thuis. Er ontstaat een interview waarbij jij antwoord geeft als de bewoner over jouw thuis (gebruik de tekening om erover te vertellen).
Als de interviewer genoeg te weten is gekomen, is het tijd om door te reizen naar de volgende bewoner/plek. Ook hierbij komen jullie onderweg weer een uitdaging tegen zoals een berg muggen die voorbij komt vliegen. Bij elke plek vindt er een kort interview plaats met de bewoner (waarin jij dus verandert) en steeds gebeurt er onderweg iets dat de reis er naartoe net even wat spannender maakt.
Als je langs de drie (of meer) plekken bent gereisd, is het moment aangebroken om terug naar huis te gaan. Bedenk een reden waarom het tijd wordt om lekker naar huis te gaan. Is het te koud geworden door al het vliegen boven ijsschotsen? Doen je voeten pijn van al dat klauteren over rotsen? Heb je heel erg dorst?
Via een stormachtige terugweg (waarbij je benen wiebelen, je lippen bibberen en je armen alle kanten op zwaaien), kom je thuis aan, terug bij je voordeur. Het was een lange mooie reis!
Tijd om aan je familie te vertellen wat je zojuist allemaal hebt meegemaakt! Als laatste kun je je eigen thuis tekenen, hoe ziet dat eruit, wie wonen er allemaal?
Bonus-opdracht: Maak een tekening van de plek waar je zou willen wonen als alles mag en kan!
Veel plezier!