Schooltoneelclub
Met de schooltoneelclubs slaat Jeugdtheaterhuis een brug tussen cultuureducatie in het onderwijs en cultuurparticipatie in de vrije tijd. Dit project richt zich met name op kinderen die door de omstandigheden waaronder zij opgroeien geen gebruikmaken van culturele voorzieningen in de vrije tijd. De schooltoneelclub daagt hen uit om op een laagdrempelige manier, in de omgeving van de school op vrijwillige basis actief en receptief met kunst en cultuur bezig te zijn.
Discipline: Theater
Soort activiteit: Toneelclub op school
Thema: De schooltoneelclub werkt door middel van theaterlessen en repetities naar een voorstelling toe
Doelgroep: Groep 4 t/m 8
Groepsgrootte: maximaal 20 deelnemers
Duur van de activiteit: 120 minuten per week gedurende 25 weken
Locatie: Op school in het speellokaal of gymzaal
Kerndoelen: Kunstzinnige oriëntatie: 54,55 en 56. Nederlands: 1 en 2
21e-eeuwse vaardigheden: Deze activiteit ondersteunt de volgende 21e-eeuwse vaardigheden: samenwerken, kennisconstructie, creativiteit, planmatig werken, onderzoeken, zelfreflectie, problemen oplossen, zelfsturing en analyseren.
Vakoverstijgende verbindingen: Deze activiteit draagt bij aan de ontwikkeling van IKC-scholen/integrale leer- en ontwikkelplek, deskundigheidsbevordering docenten, ouderparticipatie, de verbinding met de lokale culturele omgeving en aan de sociale cohesie in de wijk.
Om een Schooltoneelclub op te richten en te laten functioneren, doorlopen school en Jeugdtheaterhuis drie fasen.
In de eerste fase maakt de school – vaak de directie en de intern cultuurcoördinator – contact met het Jeugdtheaterhuis, of andersom. In de tweede fase verleidt het Jeugdtheaterhuis de school – het team, leerlingen, ouders/verzorgers en hun omgeving – met een aanbod van prikkelende activiteiten, die vooral door het Jeugdtheaterhuis worden geïnitieerd, ontwikkeld en uitgevoerd. In deze fase wordt de schooltoneelclub opgericht en speelt het zijn eerste voorstellingen. In de derde fase stimuleert het Jeugdtheaterhuis de schooltoneelclub om op eigen benen te staan. Het Jeugdtheaterhuis blijft de school ondersteunen, maar alleen tactisch en strategisch; niet meer operationeel. Op deze manier ontstaat er een cyclus die telkens opnieuw ingezet kan worden.
Fase 1 – contact
Het Jeugdtheaterhuis gaat met de directie en of cultuur coördinator in gesprek over de inhoud en uitgangspunten van de schooltoneelclub, daarbij wordt de school uitgenodigd om vragen en doelstellingen te formuleren. Deze vragen kunnen betrekking hebben over een bijdrage aan onderwijskundige doelen, talentontwikkeling, ouderparticipatie, of mee ontwikkelen van een buitenschools aanbod.
Fase 2 – aanzwengelen en verleiden
In deze fase worden de directie, intern cultuur coördinator, teamleden, leerlingen en ouders/verzorgers door het JTH geïnformeerd en geactiveerd om zoveel mogelijk draagvlak en betrokkenheid te ontwikkelen. De fase kent drie stappen:
Stap 1 – Kennismaken
Om met elkaar kennis te maken voert het Jeugdtheaterhuis verschillende activiteiten uit:
- alle leerlingen krijgen een kennismaking/theater workshop aangeboden.
- voor teamleden wordt een studie dag/ workshop verzorgt.
- voor ouders/verzorgers wordt een ouderbijeenkomst georganiseerd.
Stap 2 – Werving
Het Jeugdtheaterhuis biedt een publiciteitsplan aan, waarmee de school met eigen inbreng, deelnemers kan genereren voor de deelname aan de schooltoneelclub.
Stap 3 – De schooltoneelclub
Onder leiding van een docent/regisseur van het Jeugdtheaterhuis wordt gestart met de repetities, er worden doorgaans 20 tot 25 repetities van 2 uur per week ingepland. Zodra de schooltoneelclub van start gaat is de docent/schooltoneelclubleider aanspreekpunt voor de school. Naast de uitvoer van de repetities zet de begeleider zich ook in voor alle andere doelstellingen van de schooltoneelclub. Zodat hij of zij niet alleen een bekend gezicht wordt voor de kinderen, maar ook voor leerkrachten en ouders/verzorgers. Na minimaal twintig weken wordt voor leerlingen, ouders/verzorgers en andere geïnteresseerden een serie voorstellingen gegeven op school.
Fase 3 – op eigen benen en tweedelijns ondersteuning
Deze fase beslaat minimaal twee jaar en is vooral gericht op het waarborgen van de continuïteit en bewaking van de kwaliteit en innovatieve daadkracht van de schooltoneelclub.
De docent/regisseur, die vooral de rol van verbinder speelt, maakt nog een keer een voorstelling. Hij stimuleert vooral dat het geen Jeugdtheaterhuis club is, maar een club met een eigen status en signatuur. Met een eigen bestaansrecht, die alleen functioneert als alle betrokkenen zich inzetten. Hij stimuleert om gezamenlijk keuzes te maken. Als een spin in het web zet hij het netwerk in om gezamenlijk tot een eindresultaat te komen. Hij werkt in deze fase vooral toe aan zijn eigen afscheid, zijn eigen vervanging.
Gedurende alle fases wordt de docent/regisseur ondersteunt vanuit het Jeugdtheaterhuis. Daar worden bovenlokale plannen gesmeed en producten ontwikkeld. Daar vindt doorlopend discussie en reflectie plaats om het bereik en de kwaliteit daarvan doorlopend te waarborgen en te vergroten.
De gereedschapskist wordt verder gevuld, het netwerk versterkt en er worden een- of meerdaagse trainingen ontwikkeld voor de aspirant docenten/regisseurs van de schooltoneelclub.
Aan het eind van deze twee jaar moet de schooltoneelclub op “eigen benen staan”. Het Jeugdtheaterhuis kan strategisch en tactisch ondersteuning bieden, maar zal dan niet meer operationeel actief zijn.
Wanneer: In overleg
Prijs: Op aanvraag
Wij vinden alleen reken- en taalonderwijs te eenzijdig. De ultieme manier om vaardigheden op te doen, is naar onze mening kunst- en cultuuronderwijs. Het leert kinderen om samen te werken, zich te uiten en taal op een andere manier te gebruiken. Wij zijn blij met de samenwerking met het Jeugdtheaterhuis! Expertise uit het veld is ontzettend belangrijk. Ook de passie en liefde waarmee het Jeugdtheaterhuis werkt met kinderen, de betrokkenheid, de prachtige voorstellingen: het is echt een feest om dat te hebben op school!
- Anouk Nooteboom, cultuurcoördinator Gelderlandschool Den Haag
Contact
Als u meer wilt weten over onze activiteiten, neem dan gerust vrijblijvend contact op. Het Jeugdtheaterhuis kan, naast het educatieve aanbod, ook met maatwerk reageren op vragen. Tijdsduur, projectgrootte en locatie kunnen in overleg worden vastgesteld.
Mail naar info@jeugdtheaterhuis.nl of bel 085 – 782 09 82 (dinsdag t/m vrijdag 09.30-15.00 uur).